Taloushallinnon ulkoistaminen helpottaa asiakkaan arkea

Realia Managementin taloushallintopalvelut-yksikkö tarjoaa monipuolisia palveluita valtakunnallisesti taloudenhallinnan kaikkiin vaiheisiin. Pitkät asiakassuhteet kertovat, että yksikön osaamiseen luotetaan.

Realia Managementin taloushallintopalvelu-yksikkö sijaitsee Hämeenlinnassa, mutta palveluiden käyttäjiä löytyy ympäri Suomen.

”Teemme asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden kirjanpitoa, mikä tarkoittaa sitä, että teemme kaiken alusta loppuun: ostoreskontran, vastike- tai vuokrareskontran, juoksevan kirjanpidon, tilinpäätökset ja veroilmoitukset. Tämän lisäksi teemme konserniyhdistelyä ja konsernikirjanpitoa”, taloushallintopalveluiden yksikönpäällikkö Jaana Roivainen Hämeenlinnan Realia Managementista kertoo.

Taloushallintopalveluiden asiakkaita ovat esimerkiksi vakuutusyhtiöiden ja pankkien hallinnoimat asuntorahastot, toimitila-asuntorahastot, yksittäiset kiinteistöyhtiöt ja asuntosijoittajat sekä isot kiinteistösalkkusijoittajat.

”Voimme hoitaa asiakkaalle koko taloushallinnon elinkaaren alusta loppuun, tai tarvittaessa vaikka vain yhden osa-alueen. Jotkut asiakkaista haluavat kaiken ostoreskontrasta veroilmoituksiin, osalle hoidamme esimerkiksi ainoastaan vuokrareskontraa tai asuntojen ostoreskontraa”, Roivainen kertoo. 

”Asiakaskirjomme on laaja. Suurin osa asiakkaista on asuntosijoittajia, mutta myös toimitilapuoli kasvaa koko ajan”, Roivainen sanoo.

Taloushallinnossa pitkät asiakassuhteet puhuvat puolestaan

 Hämeenlinnan taloushallintopalveluissa työskentelee tällä hetkellä yli 40 työntekijää.

”Yhdessä meillä on pitkä, usean kymmenen vuoden kokemus nimenomaan kiinteistöalan taloushallinnosta ja sen eri muodoista sekä isoille asiakkaille että yksittäisille sijoittajille. Pitkät asiakassuhteemme kertovat, että luottamusta osaamiseemme löytyy. Taloushallinnon tai sen osan ulkoistaminen meille helpottaa asiakkaan arkea”, Roivainen kertoo.

”Hyvät prosessit ja tehokas sisäinen tiedonsiirto takaavat onnistuneen tuloksen. Asiakkaille tarjoamamme kuukausittainen raportointi pitää sisällään kirjanpidon luvut eli kuukausittaiset ja kumulatiiviset luvut tili- ja saldotasolla. Lisäksi voimme raportoida esimerkiksi vuokra-asuntojen tyhjäkäyntiä ja käyttöasteita. Raporttien tarjoaminen tiedostomuodossa ei ole vielä alalla mikään itsestäänselvyys. Näiden lisäksi meiltä löytyy erityisosaamista esimerkiksi arvonlisänveroon liittyvissä kysymyksissä”, Roivainen kertoo.

Roivainen pitää kouluttautumista ja motivoituneisuutta tärkeänä ammattitaidon näkökulmasta.

”Taloushallintopalveluiden palvelupäälliköillämme on pitkä kokemus kiinteistöjen kirjanpidosta, ja tietoa löytyy myös erityiskysymyksiin. Rekrytoinnissa haluamme pitää henkilöstöjakauman monipuolisena. Meillä on osaajia nuorista vanhempiin, ja haluamme tarjota myös nuorille mahdollisuuden oppia harjoitteluiden ja kesätöiden muodossa”, Roivainen jatkaa.

Roivainen on itse ollut alalla jo yli 20 vuotta.

”Työtehtävät muuttuvat ja ala kehittyy jatkuvasti, mikä on haastavaa mutta myös erittäin palkitsevaa. Välillä sitä hämmästyy itsekin, miten paljon ja monipuolisesti kokemusta ja tietoa onkaan karttunut uralta taloushallinnon parissa”, Roivainen kertoo.

Realia Groupin ostettua Corbelin elokuussa 2016 taloushallintopalveluiden henkilöstömäärä kasvoi 70:een ja Hämeenlinnan lisäksi palveluita tuotetaan myös Helsingissä.

 

Lisätietoja:
Jaana Roivainen, yksikönpäällikkö, Realia Management, taloushallintopalvelut
jaana.roivainen@realia.fi
puh. 050 317 0045