Mitä tarjotaan, sitä ei kysytä

Kiivasta kilpailua vuokralaisista käydään toimitilasektorin lisäksi nyt myös vuokra-asuntosektorilla. Kummassakin vuokralaisten laadullinen vaatimustaso ja hintatietoisuus ovat kasvaneet, ja tarjontapiikit tietyillä alueilla aiheuttavat pitkäaikaista vajaakäyttöä. Ainakaan asuntosektorilla tarjonta ei aina valitettavasti anna vuokralaisille erilaisia vaihtoehtoja eikä myöskään vuokranantajille mahdollisuutta erottua riittävästi. Muun muassa rakennus- ja viranomaismääräyksistä johtuen asuintalot ja -huoneistot ovat usein toistensa klooneja riippumatta siitä, kuka ne on rakennuttanut tai rakentanut ja minne.

Vuokraustoiminnassa on tullut eteen muutamia haasteita, joihin voisi löytyä ratkaisuja jo suunnitteluvaiheessa, jos niihin vain tiedettäisiin kiinnittää huomiota.  Pohjaratkaisu ei ole toimiva, eikä asunto helposti vuokrattavissa, jos esimerkiksi kaksion makuuhuoneeseen ei mahdu parisänkyä. Harva pariskunta haluaa nukkua kerrossängyssä. Aika yleinen on myös se ratkaisu, jossa parisänky täyttää makuuhuoneen seinästä seinään ja sängyn eri puoliskoille kuljetaan makuuhuoneen kahdesta eri oviaukosta. Sängyn petaaminen on mahdollista vain kiertämällä olohuoneen kautta sängyn toiselle puolelle. Suuremman perheasunnon makuuhuoneisiin mahtuu juuri ja juuri teinin sänky, kirjoituspöytä ja niiden väliin kapea kulkuväylä, mutta ei kaverit, ja se teinikin vain sängylle makuuasentoon.

Viime aikoina on puhuttu paljon asuntojen rakentamisen määrästä ja hinnasta sekä hintaan vaikuttavista tekijöistä, mutta toiminnallisuutta on sivuttu lähinnä esteettömyysvaatimusten näkökulmasta. Kun tuotteet eivät kovin paljon toisistaan erotu, niin tapa, jolla me voimme palveluntuottajana vuokrauksessa kilpailla ja varmistaa asiakkaidemme meille asettamat tavoitteet, on tarjota alan positiivisin asiakaskokemus. Se tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että vaikka vuokra-asunnon hakija ei saisikaan juuri sitä unelmiensa kotia, hän on kuitenkin tyytyväinen hakuprosessin aikana meiltä saamaansa palveluun.

Vuokrattavuuden, mutta ennen kaikkea sekä asumistyytyväisyyden että paremman asumiskokemuksen puolesta uskonkin, että voittajia ovat ne toimijat, jotka pystyvät kiinnittämään aiempaa enemmän huomiota tilojen toiminnallisuuteen ja käytettävyyteen jo suunnittelussa ja suunnittelun ohjauksessa.

Lea Jokinen
liiketoimintajohtaja, Realia Management Oy