Millaista on kiinteistö- ja kauppakeskuspäällikön työ?

Kysyimme Realia Managementin Tommy Forsmanilta, mitä kiinteistö- ja kauppakeskuspäällikkön työnkuvaan kuuluu.

Kiinteistö- ja kauppakeskuspäällikkönä toimiva Tommy Forsman on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja toiminut suuremmaksi osaksi työurallaan kiinteistöalan tehtävien parissa. Forsman aloitti kiinteistöpäällikkönä maaliskuussa 2011. Syksystä alkaen Forsman on toiminut Realia Managementilla tuplaroolissa kiinteistöpäällikkönä sekä kauppakeskuspäällikkönä.

”Kiinteistöpäällikön päätehtävä on johtaa kiinteistöyhtiön palvelujentuottajia sekä huolehtia kiinteistön teknisestä toimivuudesta sekä turvallisuudesta. Kiinteistöpäällikkö toimii myös yleensä rakennuttajana vuokralaismuutostöissä sekä peruskorjauksien aikana”, Forsman kertoo.

”Kauppakeskuspäällikön päätehtävä taas on johtaa kauppakeskusta kaupallisesti ja hän vastaa kauppakeskuksen markkinoinnista sekä kaupallisesta menestyksestä. Kauppakeskuspäällikkö on yleensä vastuussa myös liiketilojen vuokrauksesta sekä kauppakeskuksen vuokralaismixin kehittämisestä”, Forsman sanoo.

”Yleensä käyn kiinteistökohteissa säännöllisesti myös paikan päällä, silloin säilyy paras näkemys mitä kiinteistössä tapahtuu ja pystyn reagoimaan nopeasti erilaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin.”

Eniten työssään Forsman arvostaa työn monipuolisuutta ja vapautta.

"Pidän siitä, että saan nähdä kaupunkien kehittyvän ja tavata uusia kiinteistöalan vaikuttajia eri paikkakunnilta. Työ on vaihtelevaa ja monipuolista, ja seitsemän vuotta on mennyt täällä ihan hujauksessa", Forsman kertoo.

Forsmanin mukaan kiinteistöpäälliköksi päädytään yleensä taloyhtiöisännöinnin puolelta, tai sitten siirrytään palvelujentuottajan roolista tilaajaan rooliin. Kiinteistöpäälliköllä voi olla esimerkiksi tekninen korkeakoulututkinto taustalla. Kauppakeskuspäälliköillä taas on yleensä kaupallinen koulutus. Tärkeintä työnkuvassa ovat hyvät organisointi- ja priorisointitaidot; päällikön pitää pystyä hallitsemaan monta asia samanaikaisesti ja priorisoida tärkeimmät reagointia vaativat pyynnöt. Myös yhteydenpito asiakkaisiin, palvelujentuottajiin ja liiketilojen käyttäjin kuuluu oleellisesti kiinteistö- ja kauppakeskuspäällikön tehtäviin. 

Kiinnostaako ura Realia Managementilla? Katso avoimet paikkamme TÄÄLLÄ>>